Practic, nici nu observăm cât de mult evoluăm în tot acest proces.
Iar în acest proces învățăm, în sfârşit, că a ne dori "un copil perfect" nu aduce nimănui vreun beneficiu.
În schimb, este de dorit un copil cu o dezvoltare armonioasă, corectă, cu şanse de împlinire în toate cele trei aspecte ale vieții: social, emoţional şi profesional.
Iată ce presupune această dezvoltare pe grupe de vârstă.
Vârsta 2-4 ani:
- cunoaşte mediul în care trăieşte;
- se adaptează uşor în alt mediu decât cel de acasă;
- acceptă despărțirea de părinte şi devine mai independent
- se adaptează uşor în alt mediu decât cel de acasă;
- acceptă despărțirea de părinte şi devine mai independent
- are o curiozitate semnificativă;
- cunoaşte primele emoții: încrederea, ruşinea, vinovăţia, mândria, bucuria, tristeţea;
- îşi controlează răbdarea şi alocă timpul necesar învăţării;
- refuză ceea ce nu îşi doreşte într-un mod ferm şi clar;
- îşi controlează răbdarea şi alocă timpul necesar învăţării;
- refuză ceea ce nu îşi doreşte într-un mod ferm şi clar;
- gradul de empatie creşte;
- discută cu celelalte persoane adulte fără probleme, îşi înfrânge timiditatea;
- îşi cunoaşte sexualitatea şi manifestă o curiozitate aparte față de sexualitatea lui/ei sau a celuilalt sex, dar fără tensiuni emoţionale, ci cu înțelegerea mai degrabă a perfec
- țiunii naturii şi a funcționalității acesteia;
- spre patru ani, începe să îşi spună propria părere referitor la lucruri simple; înțelege cadrul standard al comportamen- tului şi va şti când exagerează sau când nu se încadrează.
- țiunii naturii şi a funcționalității acesteia;
- spre patru ani, începe să îşi spună propria părere referitor la lucruri simple; înțelege cadrul standard al comportamen- tului şi va şti când exagerează sau când nu se încadrează.
Vârsta 4-6 ani:
-apartenenţa socială sau integrarea în societate;
- descoperă că este diferit de ceilalți;
- conştientizarea comportamentului; devine mai responsabil;
- începe să îşi stăpânească emoțiile;
- apariţia sentimentelor şi emoţiilor estetice,va aprecia ce e frumos şi ce e urât;
- respectă regulile unui joc;
- respectă regulile unui joc;
- acceptă cu greu atunci când pierde, dar acceptă;
- comunică cu ușurință cu persoanele adulte concentrându-se pe subiect;
- dezvoltă noi emoții;
- comunică cu ușurință cu persoanele adulte concentrându-se pe subiect;
- dezvoltă noi emoții;
- dezvoltă ambiția;
- participă cu plăcere la un mic proiect şi caută să învețe pe parcursul desfăşurării lui;
- e conştient că este o persoană capabilă să realizeze mici proiecte;
- e conştient că este o persoană capabilă să realizeze mici proiecte;
- creează din nimic cea mai frumoasă jucărie;
- reuşeşte să atragă şi alte persoane în jocul lui;
- reuşeşte să atragă şi alte persoane în jocul lui;
- are o mare dorință de cunoaştere şi de a-şi birui limitele proprii devenind „mare";
- este între două dorințe contradictorii, aceea de autonomie şi aceea de protecție din partea familiei.
Vârsta 6-8 ani:
- reuşeşte să își facă prieteni cu ușurință;
- are o abilitate crescută în a interacționa cu ceilalţi;
- are o abilitate crescută în a interacționa cu ceilalţi;
- reușește să se integreze într-un grup cu uşurinţă;
- înţelege pe deplin regulile unui joc sau ale unei activităţi şi creează altele noi, dacă este cazul;
- începe să înțeleagă punctul de vedere al celeilalte persoane şi îl acceptă;
- devine mai responsabil cu lucrurile şi cu activitățile lui zilnice;
- are încredere;
- devine mai responsabil cu lucrurile şi cu activitățile lui zilnice;
- are încredere;
- acceptă atunci când pierde şi îşi va dori să câştige cu următoarea ocazie;
- învață din experiența de a pierde;
- învață să mintă şi să îşi atribuie obiecte care nu îi aparțin;
- îi place să meargă la şcoală;
- învață să profite de oportunitățile mediului în care trăieşte atât la şcoală, cât şi acasă;
- dezvoltă un proiecțel de unul singur, cere ajutorul doar în momentul în care își dă seama că are nevoie de ajutorul unui adult;
- trece prin tot spectrul emoțiilor şi învaţă să şi le gestioneze;
- trece prin tot spectrul emoțiilor şi învaţă să şi le gestioneze;
- este foarte interesat de mediul înconjurător şi învață despre acesta cu o uşurinţă debordantă;
- înţelege noțiunea banilor;
- îşi asumă rolul de sprijin în cadrul familiei prin asumarea anumitor sarcini simple: să cumpere ziarul, pâinea etc.
- are o pasiune pentru colecții;
- îşi planifică pe termen scurt activitățile;
- îşi creează primele obiective în viaţă;
- citeşte de unul singur şi îi face plăcere;
- învață să îşi caute singur informația de care are nevoie;
- are curiozitate şi dorință de cunoaştere inepuizabile în diferite domenii şi dezvoltă pasiune în cel puțin un domeniu dacă este susţinut în această direcție de ceilalți.
- citeşte de unul singur şi îi face plăcere;
- învață să îşi caute singur informația de care are nevoie;
- are curiozitate şi dorință de cunoaştere inepuizabile în diferite domenii şi dezvoltă pasiune în cel puțin un domeniu dacă este susţinut în această direcție de ceilalți.
Vârsta de 8-10 ani:
- sunt interesaţi de activități competitive şi, în special, de cele sportive;
- îşi asumă responsabilitatea propriilor actiuni;
- încep să vadă imperfecțiunile adulților;
- apare conştiinţa de sine; adoptă propriul stil vestimentar;
- preocupați de corectitudine;
- se plâng, atunci când e cazul, de lipsa echităţii;
- se plâng, atunci când e cazul, de lipsa echităţii;
- manifestă dorința de a face propriile alegeri;
- îşi manifestă ataşamentul de prieteni;
- încep să lucreze independent;
- îşi manifestă ataşamentul de prieteni;
- încep să lucreze independent;
- apreciază dacă părintele are încredere în ei;
- îşi susţin punctul de vedere cu fermitate şi argumentează;
- îşi susţin punctul de vedere cu fermitate şi argumentează;
- sunt mai puțin egocentrici;
- manifestă interesul pentru a petrece mai mult timp în aer liber;
- problemele de corectitudine devin rezolvabile;
- îşi dezvoltă umorul;
- îşi controlează pe deplin emoțiile;
- poți dezvolta o conversație constructivă pe un subiect citit sau o lecție de clasă;
- minimalizează sau sfidează autoritatea părinților;
- sentimentele de bine şi de rău ajung la maturitate;
- rezolvă probleme sociale;
- minimalizează sau sfidează autoritatea părinților;
- sentimentele de bine şi de rău ajung la maturitate;
- rezolvă probleme sociale;
- îşi dezvoltă pasiunea;
- sunt cooperanți, competitivi şi iscoditori;
- se concentrează perioade îndelungate asupra unei activităţi;
- se concentrează perioade îndelungate asupra unei activităţi;
- au un apetit crescut în finalizarea sarcinilor;
- îşi planifică singuri activităţile şi ştiu să
- ceară ajutorul dacă e nevoie;
- sunt interesaţi de viața reală şi de evoluţia personală atât la școală, cât şi în relațiile cu ceilalţi;
- sunt interesaţi de viața reală şi de evoluţia personală atât la școală, cât şi în relațiile cu ceilalţi;
- îşi aleg singuri activitățile extraşcolare la care doresc să participe;
- dezvoltă tendințe de gândire social-filozfică cu accente pe etică, calități, valori şi iau atitudine atunci când principiile sunt încălcate de către alţii.
Sunt convins că în orice situație putem îmbu- nătăţi dezvoltarea copiilor noştri.